الثقلین انّ کثیر من النّاس عن ایتنا لغافلون
| ||
|
حجامت جزء احکام امضایی اسلام است و رسول اکرم (ص) می فرمایند: در شب معراج زمانیکه به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از ملائک از من گذر نکردند مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امّتت را به حجامت امر کن(1)، روایات فراوانی نشان می دهد که رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) خود حجامت می کردند و ویژگی های درمانی حجامت را برای امت اسلام برشمرده اند و آن را جزء سنّت های انبیاء و ارکان طب در اسلام دانسته اند و قواعد و آیین تجویز حجامت را بیان فرموده اند(2)، برخی از علما آموزش حجامت را برای افراد واجب کفایی دانسته اند، مراجع عظام تقلید پیرامون حجامت احکام مساعد صادر نموده اند(3)، شورای نگهبان قانون اساسی مجموعه بخشنامه های صادر شده علیه حجامت را خلاف شرع شناخته است(4). و برخی از مراجع انجام حجامت رامستحب مؤکد میدانند(5) جهت گیری روایات و تاکید فراوان دین اسلام حجامت را موجب پیشگیری از بیماری های جسمی و روانی دانسته و برای درمان بیماری های خونی (ناشی از غلبه خون) تجویز نموده اند(6). (1). حدیث شب معراج (2). مولف مجموعه و روایات پیرامون حجامت را که بالغ بر 500 حدیث میشود در کتابی تحت عنوان حجامت از دیدگاه اسلام جمع آوری و به چاپ رسانده است. (3). ملامحسن فیض طی فتوایی بیان میفرماید آموزش حجامت برای مردم هر شهر واجب کفایی است. (مهجه البیضاء، ج 1 ص 47) (4). احکام مراجع تقلید به ضمیمه کتاب حجامت از دیدگاه اسلام چاپ شده است. (5). این رای در تاریخ 1380/4/17 طی دادنامه شماره 118 صادر و منجر به ابطال بخشنامه های صادر شده علیه حجامت توسط دیوان عدالت اداری شد. (6). حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید الحجامه تصحح البدن و تشد العقل (بحار الانوار ج 62) . موضوعات مرتبط: جایگاه حجامت در دین اسلام، ، [ سه شنبه 12 شهريور 1392
] [ 16:0 ] [ استاد معین زاده ]
[ |
|